رنک بازار

موتور اسپورت یکی از محرک‌ها اصلی صنعت خودرو به شمار می‌رود. درحالی‌که افراد زیادی می‌گویند مسابقات متفاوت تنها برای سرگرمی و هیجان هستند اما همین مسابقات خودرویی هستند که توسعه‌ی برخی تکنولوژی‌های بکار رفته در خودروهای تولیدی آینده را شتاب می‌بخشند. از پروتوتایپ های استقامت گرفته تا خودروهای رالی شکل گرفته بر پایه مدل‌های خیابانی، یک‌چیزی همیشه ما را گیج کرده است: ابعاد این خودروها!اگر یک خودروی مسابقه‌ای پروتوتایپ را در کنار یک خودروی تولیدی قرار دهید قطعاً متوجه خواهید شد که مدل مسابقه‌ای کوچک‌تر به نظر می‌رسد. دلیل بسیار خوبی برای توضیح این امر وجود داشته و آن‌هم تنها به یک دلیل محدود نمی‌شود بلکه توضیحات پیچیده‌ای متشکل از چندین فاکتور را در بر می گیرد.

اول از همه اینکه وقتی شما به یک خودروی لمانز نگاه می‌کنید چشمانتان تلاش خواهند کرد چیزهایی برای اندازه‌گیری ابعاد کلی خودرو پیدا کنند. یکی از اولین چیزهایی که شما خواهید دید شیشه‌ی جلوست که در چنین خودروهایی بسیار کوچک می‌باشد. مغز شما این شیشه را در نظر گرفته و آن را با ابعاد خودروی معمولی مقایسه می‌کند. مغز فرد یک خودروی مسابقه‌ای پروتوتایپ را در کنار یک خودروی مسابقه‌ای شکل گرفته بر پایه مدل تولیدی در نظر می گیرد تا توهم را بشکند.دلیل بعدی وجود قوانین مسابقه‌ای زیاد است. واضح است که هر کلاس مسابقه قوانین متفاوتی داشته و خودروهای پروتوتایپ قوانین محدود کننده‌ای در رابطه با طول، عرض و ارتفاع خودرو دارند. البته از نظر آئرودینامیک محدودیت چندانی وجود ندارد. مهندسان معمولاً تلاش می‌کنند بخش جلوی خودرو را تا حد ممکن کوچک بکنند تا ضریب درگ پایین‌تری وجود داشته باشد. از طرف دیگر خودروهای GT باید بر پایه مدل‌های جاده‌ای شکل بگیرند و بنابراین آن‌ها ابعاد و تناسبات کلی مدل‌های خیابانی را حفظ می‌کنند؛ و سپس به فرمول 1 می‌رسیم که تمامی قوانین را می‌شکند.